Ava jest inteligentną, zabawną i zadziorną siedmiolatką, która uwielbia muzykę, pływanie i swoich przyjaciół. U dziewczynki, w wieku dwóch lat zdiagnozowano Zespół Retta. Ava nie może kontrolować sPoznaj Avę
woich rąk ani używać głosu, co sprawiło, że podstawowa komunikacja od samego początku była wyzwaniem. Nie zawsze było łatwo, ale dzięki wytrwałości, sile i wsparciu Ava pokonała wiele wyzwań, wykorzystując technologię wspomagającą do komunikacji i kontrolowania otoczenia za pomocą oczu.
Kiedy patrzę na postępy Avy, wiem, że jestem jej to winna – by w pełni wykorzystała swój potencjał.
– mama Avy
Życie z technologią wspomagającą
Mama Avy, Jennifer, odkryła technologię wspomagającą oraz komunikację alternatywną i wspomagającą (AAC) szukając w Internecie porad na temat Zespołu Retta. Ponieważ sama uczyła się nowych języków, zrozumiała, że nauka AAC jest jak nauka każdego języka, gdzie zanurzenie w języku i częsta praktyka są kluczem do sukcesu. Rodzice Avy chcą, by mogła ona swobodnie wyrażać siebie, dlatego używają TD Snap, oprogramowania AAC opartego na symbolach, aby pomóc swojej córce rozwinąć umiejętności językowe. Rodzina korzysta z kilku urządzeń dostosowanych do potrzeb dziewczynki. Najpierw wybrali I-Series+, urządzenie generujące mowę sterowane poprzez ruch gałki ocznej do użytku domowego, ale zmienili je na TD I-13 (link do produktu) – jeden z nowszych modeli I-Series, który oprócz innych zalet pozwala Avie korzystać z urządzenia na zewnątrz w słońcu. W szkole używają również PCEye (link), lekkiego urządzenia do śledzenia wzroku, które można przymocować do tabletu.
Siła wspólnego działania
Rodzina Avy tworzy zgrany zespół, który często się komunikuje. Rodzice, Jennifer i Herman, a także ukochana siostra Clara, regularnie modelują prawidłowe korzystanie z technologii, aby Ava mogła uczyć się na właściwym przykładzie. Modelowanie pokazuje Avie najlepszy sposób korzystania z technologii, pozwala jednocześnie zrozumieć rodzinie jej sposób komunikacji. Wszyscy nauczyli się AAC i delikatnie zachęcają Avę do korzystania z technologii. Pozwala to dziewczynce powiedzieć dlaczego się śmieje, co ją niepokoi lub o czym myśli. To uczy ją regulować swoje emocje i zabierać głos we własnym imieniu. Rodzinie, dla której tak ważna jest kultura udało się zaangażować Avę w malowanie, tworzenie muzyki, a nawet czytanie oczami. Jednak, najbardziej wpływowym narzędziem jej rodziny jest wiara w zdolności Avy i założenie, że ma ona kompetencje do nauki czytania i pisania.
Dowiedz się więcej o TD I-Series (link do TD I-13/16)
Artykuł pochodzi ze strony: www.tobiidynavox.com
Zostaw komentarz
Twój adres email nie będzie udostępniony publicznie. POLA oznaczone * są wymagane